Sport

Graham Potter dalam bahaya kehilangan pekerjaan

Chelsea terus mempamerkan prestasi buruk apabila tewas 0-1 kepada Man City di tempat sendiri, dengan Graham Potter seakan-akan tewas dalam kebingungan tanpa sebarang penyelesaian istimewa.

Graham Potter hilang. Bos Chelsea nampaknya secara beransur-ansur bersetuju bahawa selepas 17 perlawanan rasmi, jurulatih Inggeris itu bukanlah wajah yang sesuai untuk bangku teknikal.

Chelsea sekali lagi tunduk kepada Man City

Chelsea sekali lagi tunduk kepada Man City

Dalam 7 perlawanan terakhir di semua bahagian, Chelsea hanya mendapat 1 kemenangan dan menerima 5 kekalahan. Perlu diingat bahawa mereka bertindak balas dengan sangat lemah, setelah tidak menjaringkan gol dalam 5 kekalahan ini.

Potter pernah membuat banyak kesan apabila dia hanya mendahului di Chelsea, menggantikan Thomas Tuchel, dengan 3 kemenangan berturut-turut dalam Liga Perdana.

Namun, hari-hari manis itu cepat berlalu. Bekas pengurus Brighton itu kini tidak dapat membezakan pemain mana yang penting untuk pasukan dan pemain gantian.

Bukan itu sahaja, malah Graham Potter juga tidak dapat mengesan pemain di atas padang, menyebabkan sistem menjadi kucar-kacir.

Dalam pusingan ke-19 Liga Perdana , semasa penerimaan Man City pada malam Epiphany, Kapten Potter kehilangan kompasnya.

Malam yang menyedihkan di Stamford Bridge bermula dengan kecederaan Sterling dan meninggalkan padang selepas hanya lima minit. Pulisic turut menyusul apabila separuh masa belum berlalu.

Graham Potter hilang arah

Graham Potter hilang arah

Kehilangan kakitangan membawa kepada gangguan serius dalam skuad yang sudah tidak seimbang. Akibatnya, Chelsea terpaksa menerima dengan tangan kosong apabila Mahrez menjaringkan gol tunggal untuk Man City pada minit ke-63, hasil bantuan Grealish.

Graham Potter mudah kehilangan pekerjaannya

Dalam Liga Perdana sahaja, Chelsea hanya memenangi 1 daripada 8 perlawanan terakhir. Bermaksud “The Blues” memenangi 4 daripada 24 mata yang mungkin.

Tiada kelab lain dalam liga utama bola sepak Inggeris yang menang begitu sedikit dalam tempoh yang sama ini.

Hasilnya, Chelsea kini menduduki tangga ke-10 Liga Perdana, 10 mata dari kedudukan ke-4 yang dipegang MU.

Krisis pasukan London bukan hanya berlaku di Liga Perdana.

Dalam perlawanan pertama mereka dalam Piala Liga, kejohanan di mana mereka mara ke final musim lalu, Chelsea tewas 0-2 kepada Man City. Oleh itu, “The Blues” tewas 4 perlawanan berturut-turut kepada “The Citizens” tanpa menjaringkan gol. Dua daripadanya dilatih oleh Potter.

Pep Guardiola terus mencipta kejayaan dalam taktik

Pep Guardiola terus mencipta kejayaan dalam taktik

Graham Potter sebagai jurulatih perantis berdepan Pep Guardiola. Ini adalah kekalahan ke-8 beliau selepas 9 kali bersama pemain Sepanyol itu.

Selepas Man City terikat dengan Everton, Pep Guardiola tiba-tiba membawa pendekatan yang sama sekali berbeza kepada permainan. Dia melepaskan diri daripada corak biasa untuk menggunakan formula aneh dalam makmal taktik bola sepaknya yang sentiasa penuh dengan ciptaan baharu: 3-5-2.

Dengan Joao Cancelo dan Phil Foden bergerak di bahagian sayap, operasi Man City sukar untuk diramalkan. Juara bola sepak Inggeris boleh menendang 3-5-2, atau menyerang dengan 3-2-4-1. Malah BTC Liga Perdana tidak tahu bagaimana untuk meletakkan mereka mengikut formula.

Pep Guardiola tidak gentar untuk mengambil Chelsea sebagai subjek ujian. Sementara itu, Potter masih kekok menyebabkan pasukan tuan rumah tenggelam dalam krisis.

Hujung minggu ini (23:30 pada 8 Januari), Pep buat kali ketiga musim ini bertemu Potter, di hadapan Piala FA. Man City yang yakin sekali lagi menggagalkan harapan gelaran Chelsea.

Related Posts

‘Insane’ Tiger Woods Accusation From Open Championship Commentator Leaves Fans Demanding Punishment

Tiger Woods has been a major talking point ahead of the 2024 Open Championship at Royal Troon, with former pros and pundits alike questioning the 48 year old’s…

Rory McIlroy shot leaves golf fans in awe after using his club backwards at BMW PGA

Rory McIlroy is back in action at this week’s BMW PGA Championship at Wentworth, and he showed why he is one of the world’s best players when using…

LIV Golf stars discover Ryder Cup fate as PGA explain controversial decision

The PGA of America have explained that LIV Golf players will be able to compete on Team USA at next year’s Ryder Cup where they will host the…

“Shirtless” Tiger Woods Impressed Mark O’Meara & Friend Once With His Surprising Display of Talent

What do you think about the bond between Tiger Woods and Mark O’Meara? O’Meara calls him “little brother” meanwhile they have also played alongside him for years. While…

Scottie Scheffler follows in Tiger Woods’ footsteps after caddie decision

Masters champion Scottie Scheffler has won more than $62 million in prize money alone this year – with his caddie Ted Scott needing an accountant due to his…

Rory McIlroy Ends Alleged Beef With Tiger Woods by Protecting Him From ‘Greed’ Allegations

The golf world has no shortage of topsy-turvy news right now, especially with the $3B merger looming over. As the PGA Tour-PIF merger talks have taken a contentious…