Sport

Luke Shaw adalah contoh apa yang Erik ten Hag mahukan daripada pemain Manchester United

Setiap musim Luke Shaw di Man Unitd nampaknya menampilkan arka penebusan dan yang ini tidak berbeza.

Datang Oktober, sudah 10 tahun sejak Luke Shaw mula bermain di Old Trafford dalam pasukan Southampton yang mengagumkan yang dipecahkan lebih cepat daripada yang disatukan.

Shaw meraikan gol keduanya di Old Trafford
Shaw meraikan gol keduanya di Old Trafford

Ulang tahun kesembilan perpindahan Shaw ke United adalah pada bulan Jun dan apabila kontrak Phil Jones dicincang tiga hari kemudian, Shaw secara rasmi akan menjadi pemain luar United yang paling lama berkhidmat.

Dia telah bermain di bawah lima pengurus dan pewaris Sir Alex Ferguson, David Moyes, memulakan proses untuk menandatangani Shaw sebelum pengebumiannya pada Isnin Paskah pada 2014.

Pada masa United melabur £31 juta dalam Shaw, dia dilihat sebagai bakat dengan jangka hayat sekurang-kurangnya satu dekad. Dia nampaknya pasti akan mencapai pencapaian yang layak mendapat testimoni pada masa lalu. Ia telah jauh dari pelayaran biasa.

Kini berusia 27 tahun, Shaw telah menambah satu lagi rentetan pada haluannya dengan berkembang dalam gandingan bek tengah dengan Raphael Varane. Dia akan tahu dari sikap Louis van Gaal bahawa jurulatih Belanda adalah pegangan untuk perkongsian kaki kanan dan kiri dan Ten Hag tidak berbeza.

Tyler Blackett, tertakluk kepada ejekan semasa dipinjamkan di Birmingham sebelum Van Gaal memandangnya, hanya pernah bermain untuk United kerana dia adalah pemain kiri. Apabila Jones dan Daley Blind muncul pada pelancaran kit Adidas United di Texture Bar di Northern Quarter pada tahun 2015, mereka telah ditempatkan di tempat yang mereka telah bermain semasa jelajah pramusim. Jones mungkin begitu terprogram sehingga dia duduk di paling kanan apabila dia menghadiri tayangan  Spectre  di pawagam Great Northern.

Blind kemudiannya diejek oleh Ed Woodward sebagai pemain bukan United apabila dia mempunyai mantra yang dipuji di bahagian tengah, bek kiri dan bek tengah. Walaupun sentiasa berada di sebelah Chris Smalling ketika United melepaskan sedikit 35 gol pada musim Liga Perdana 2015-16, Blind adalah kehadiran yang lebih menawan di bek kiri pada musim bunga 2015 ketika United meletakkan Tottenham, Liverpool dan City pedang itu.

Di United, Van Gaal mengaku: “Saya biasanya membeli lebih ramai pemain pelbagai fungsi daripada pakar.” Ten Hag adalah sebaliknya tetapi pengalaman Shaw dalam trisula pertahanan di bawah Ole Gunnar Solskjaer telah digunakan dengan lebih proaktif. United setakat ini tidak bermula dengan tiga bek di bawah Ten Hag.

Pergerakan Shaw sebagai bek tengah bukanlah petanda baik untuk Harry Maguire, seorang kaki kanan yang biasanya dipilih di bahagian kiri pertahanan. Shaw lebih pantas daripada Maguire dan lebih mudah alih dalam membaca bahaya.

Shaw berada dalam keadaan baik dalam beberapa bulan kebelakangan ini
Shaw berada dalam keadaan baik dalam beberapa bulan kebelakangan ini

“Sudah tentu, anda mempunyai idea dan rancangan anda tetapi kadangkala ia berubah mengikut keadaan seperti penyakit untuk Harry dan Victor,” kata Ten Hag mengenai pemilihan Shaw di bahagian tengah. “Biasanya, mereka bermula dalam perlawanan yang baru kami mainkan, tetapi kemudian Casemiro bermain dengan baik sebagai bahagian tengah (menentang Burnley) dan kemudian Luke Shaw bermain dengan sangat baik ketika menentang Nottingham Forest.

“Selain itu, anda melihat pelan permainan, cara kami menghampiri Wolves, dan saya fikir ia adalah perlawanan terbaik dengan Rapha dan Luke. Terutamanya kami tahu kepantasan Wolves dari sebelah kanan dan kami boleh mengatasinya kerana kami mahu untuk menyerang bahagian kiri dengan permainan serangan kami dari Tyrell Malacia.”

Shaw berada di tempat yang tepat untuk masuk dengan kaki kanannya menentang Bournemouth, gol pertamanya di United sejak derby Mac 2021 dan pertama di Old Trafford dalam 1,607 hari. Tindakan itu mengingatkan aksi pembukaan Shaw pada perlawanan akhir Euro 2020 yang bermula di sebelah kiri gol ketiganya sendiri, mara ke kawasan lawan untuk menamatkan saingan kali pertama.

Hampir setiap musim kerjaya Shaw di United mempunyai arka penebusan dan yang ini tidak berbeza. Bernasib baik untuk memulakan kempen, dia dibuang selepas tiga babak, yang terakhir dengan United tertinggal 4-0 di Brentford.

Shaw menderita di bawah sinar matahari di Brentford
Shaw menderita di bawah sinar matahari di Brentford

Sejak menggantikan Tyrell Malacia di Everton pada 9 Oktober, Shaw telah memulakan kesemua 10 perlawanan liga dan dia menawarkan diri untuk bermula di pertahanan tengah ketika Maguire tidak sihat dan Varane dan Martinez tidak dapat bermain untuk perlawanan Piala Liga menentang Burnley. Dia telah mengingkari tanggapan yang dahulunya boleh dipercayai bahawa dia adalah pemain yang lebih baik secara tertutup.

Memang tepat penyiar menyoal Shaw mengenai pagi Marcus Rashford yang lena di Molineux minggu lalu. Shaw pernah ketiduran dan lewat untuk latihan di Carrington, di mana dia secara tidak bersalah memaklumkan Jose Mourinho ibunya turut tidur dan gagal membangunkannya.

Mourinho betul dan berulang kali mempersoalkan mentaliti Shaw, begitu juga beberapa rakan sepasukan. Romelu Lukaku begitu terhibur dengan Shaw yang dikalahkan oleh jurulatih kecergasan di WACA semasa pramusim pada 2019 dia merakamnya di telefonnya.

Sekarang Shaw pula yang memotong.

SUMBER: manchestereveningnews.co.uk

Related Posts

‘Insane’ Tiger Woods Accusation From Open Championship Commentator Leaves Fans Demanding Punishment

Tiger Woods has been a major talking point ahead of the 2024 Open Championship at Royal Troon, with former pros and pundits alike questioning the 48 year old’s…

Rory McIlroy shot leaves golf fans in awe after using his club backwards at BMW PGA

Rory McIlroy is back in action at this week’s BMW PGA Championship at Wentworth, and he showed why he is one of the world’s best players when using…

LIV Golf stars discover Ryder Cup fate as PGA explain controversial decision

The PGA of America have explained that LIV Golf players will be able to compete on Team USA at next year’s Ryder Cup where they will host the…

“Shirtless” Tiger Woods Impressed Mark O’Meara & Friend Once With His Surprising Display of Talent

What do you think about the bond between Tiger Woods and Mark O’Meara? O’Meara calls him “little brother” meanwhile they have also played alongside him for years. While…

Scottie Scheffler follows in Tiger Woods’ footsteps after caddie decision

Masters champion Scottie Scheffler has won more than $62 million in prize money alone this year – with his caddie Ted Scott needing an accountant due to his…

Rory McIlroy Ends Alleged Beef With Tiger Woods by Protecting Him From ‘Greed’ Allegations

The golf world has no shortage of topsy-turvy news right now, especially with the $3B merger looming over. As the PGA Tour-PIF merger talks have taken a contentious…