Sport

Chamberlain Kongsikan Punca Kegagalan Liverpool Musim Ini

Alex Oxlade-Chamberlain telah menegaskan bahawa Liverpool masih bergelut untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan tanpa Sadio Mane berikutan kekalahan mengejut mereka di Brentford pada malam Isnin.

Liverpool dikalahkan 3-1 di Stadium Komuniti Gtech dengan gol sendiri Ibrahima Konate dan jaringan Yoane Wissa meletakkan tuan rumah di hadapan sebelum rehat.

Oxlade-Chamberlain, menjaringkan gol hanya beberapa minit sebelum separuh masa kedua, gol pertamanya dalam hampir setahun, tetapi ia tidak berjaya kerana Bryan Mbeumo menamatkan permainan dengan gol ketiga Brentford pada lewat.

Kini terdapat kebimbangan sebenar bahawa pasukan Jurgen Klopp mungkin terlepas tempat empat teratas buat kali pertama sejak 2016, dengan The Reds di tempat keenam dalam carta, empat mata di belakang Manchester United telah bermain lebih satu perlawanan.

Ia merupakan musim yang tergagap untuk Klopp dan rakan-rakannya, yang tidak mempunyai intensiti dan selalunya penyudah klinikal yang telah membawa begitu banyak kejayaan ke Anfield dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Banyak fakta dan sememangnya beberapa pemain telah dipersalahkan untuk perkara ini tetapi Oxlade-Chamberlain yang berusia 29 tahun percaya bahawa pasukannya kehilangan pengaruh bintang penyerang Mane yang pergi ke Bayern Munich musim panas lalu.

Pemain tengah itu, yang bermain di sayap kiri menentang Brentford, memberitahu LFCTV: “Saya telah menyaksikan Sadio dan Mo [Salah] memainkan posisi itu selama bertahun-tahun dan satu perkara yang mereka berdua lakukan dengan cemerlang ialah menyediakan gol untuk pasukan.

“Ia agak berbeza apabila Darwin [Nunez] bermain di bahagian tengah kerana dia begitu ancaman di belakang. Apabila Bobby [Roberto Firmino] memainkan peranan itu, dia biasanya jatuh sedikit lebih dalam dan mengisi separuh ruang itu.

“Itulah peranan saya dari sana, menjadi orang yang turun jauh dan cuba untuk menghubungkan tetapi akhirnya bangkit dengan rentak Darwin dan Mo dan masuk ke dalam dan di sekitar kotak.

“Itulah perkara yang saya lewatkan dalam beberapa perlawanan terakhir, ancaman gol yang sebenar, jadi ia bagus untuk mendapatkan peluang itu dan mengambilnya malam ini – ia memalukan ia tidak bermakna apa-apa.”

Sepanjang enam musim lalu, Mane menjaringkan 120 gol dan membuat 48 assist untuk Liverpool, dan sementara jumlah Salah lebih baik, Mane sering dianggap sebagai pemain terpenting mereka kerana bukan sahaja kebolehan menyerang tetapi juga kadar kerja pertahanannya.

Menjangkakan kehilangan penyerang Senegal itu, Liverpool menandatangani kedua-dua penyerang Nunez dan penyerang Luis Diaz dan sementara kedua-duanya menunjukkan kecemerlangan mereka tidak kelihatan seperti pengganti Mane.

Mungkin pemain baru Cody Gakpo boleh mengisi kekosongan itu, dengan pemain berusia 23 tahun itu dalam rangka untuk bermain dalam perlawanan seterusnya Liverpool menentang Wolves dalam Piala FA pada hari Sabtu.

Source: klasikko.com

Related Posts

‘Insane’ Tiger Woods Accusation From Open Championship Commentator Leaves Fans Demanding Punishment

Tiger Woods has been a major talking point ahead of the 2024 Open Championship at Royal Troon, with former pros and pundits alike questioning the 48 year old’s…

Rory McIlroy shot leaves golf fans in awe after using his club backwards at BMW PGA

Rory McIlroy is back in action at this week’s BMW PGA Championship at Wentworth, and he showed why he is one of the world’s best players when using…

LIV Golf stars discover Ryder Cup fate as PGA explain controversial decision

The PGA of America have explained that LIV Golf players will be able to compete on Team USA at next year’s Ryder Cup where they will host the…

“Shirtless” Tiger Woods Impressed Mark O’Meara & Friend Once With His Surprising Display of Talent

What do you think about the bond between Tiger Woods and Mark O’Meara? O’Meara calls him “little brother” meanwhile they have also played alongside him for years. While…

Scottie Scheffler follows in Tiger Woods’ footsteps after caddie decision

Masters champion Scottie Scheffler has won more than $62 million in prize money alone this year – with his caddie Ted Scott needing an accountant due to his…

Rory McIlroy Ends Alleged Beef With Tiger Woods by Protecting Him From ‘Greed’ Allegations

The golf world has no shortage of topsy-turvy news right now, especially with the $3B merger looming over. As the PGA Tour-PIF merger talks have taken a contentious…