Sport

Liverpool berdepan penyingkiran dua bintang senior daripada skuad Liga Juara-Juara kerana Cody Gakpo

Kempen Liga Juara-Juara Liverpool diteruskan apabila mereka menentang Real Madrid kendalian Carlo Ancelotti – yang menewaskan mereka pada perlawanan akhir tahun lalu di Paris – dalam pusingan 16 terakhir

Jurgen Klopp berdepan perlu mengetepikan sekurang-kurangnya dua pemain senior daripada skuad Liga Juara-Juara Liverpool untuk separuh kedua musim berikutan menandatangani Cody Gakpo.

Liverpool dibenarkan mempunyai 25 pemain ‘Senarai A’ dalam skuad mereka untuk kejohanan itu, tetapi lapan daripada mereka mestilah bintang “terlatih persatuan”.

Klopp menamakan skuad 24 pemain untuk peringkat kumpulan selepas tidak mempunyai cukup pemain tempatan yang layak.

Dia akan terpaksa menggugurkan seorang pemain senior untuk memberi laluan kepada pemain baru Cody Gakpo berikutan perpindahan £45 juta baru-baru ini dari PSV Eindhoven. Dia juga menghadapi sakit kepala pemilihan kerana kembalinya Naby Keita dan Alex Oxlade-Chamberlain.

Naby Keita lebih komprehensif daripada Kante, mampu menggantikan Gerrard di Liverpool' |  Goal.com Vietnam

Keita dan Oxlade-Chamberlain kedua-duanya diketepikan daripada skuad peringkat kumpulan kerana kecederaan tetapi kini cergas sepenuhnya dan akan mendesak untuk kembali. Yang terakhir, pemain antarabangsa England, dikelaskan sebagai pemain terlatih persatuan – tetapi itu tidak menyelesaikan masalah.

Itu kerana separuh daripada lapan pemain Liverpool yang dilatih persatuan mesti “dilatih kelab” dan hanya tiga daripada tujuh bintang tempatan mereka dari skuad peringkat kumpulan termasuk dalam kategori itu. Oleh itu, Oxlade-Chamberlain tidak boleh hanya masuk ke tempat kelapan itu.

Klopp boleh menyelesaikan masalah itu dengan mendaftarkan Stefan Bajcetic sebagai pemain “Senarai B”. Mereka yang berada dalam senarai itu boleh beraksi dalam Liga Juara-Juara tanpa menjadi sebahagian daripada skuad 25 pemain. Bajcetic, yang menyertai Liverpool dari Celta Vigo pada Disember 2020, kini layak menjadi pemain Senarai B selepas menghabiskan dua tahun di kelab itu dan berusia di bawah 21 tahun.

Cody Gakpo hampir pasti akan disenaraikan dalam skuad Liga Juara-Juara Liverpool
Cody Gakpo hampir pasti akan disenaraikan dalam skuad Liga Juara-Juara Liverpool (Imej: Liverpool FC melalui Getty Images)

Walaupun itu membebaskan satu slot, Klopp akan terpaksa meninggalkan dua pemain untuk memberi ruang kepada Oxlade-Chamberlain, Keita dan Gakpo. Yang terakhir pasti akan dimasukkan selepas menjaringkan sembilan gol dan memberikan 12 bantuan dalam 14 perlawanan Eredivisie musim ini.

Pemain antarabangsa Belanda itu, yang menjaringkan tiga gol pada Piala Dunia di Qatar baru-baru ini, digambarkan berlatih bersama rakan sepasukannya di Liverpool pada Khamis. Dia bersedia untuk membuat penampilan sulungnya dalam perlawanan Piala FA menentang Wolves di Anfield pada petang Sabtu.

Tambahan pula, Liverpool hanya dibenarkan memasukkan tiga pemain baharu dalam skuad Liga Juara-Juara mereka untuk separuh kedua musim ini. Ini bermakna lebih ramai pemain mungkin terpaksa terlepas jika mereka membuat lebih banyak pemain semasa jendela perpindahan yang sedang berlangsung.

Oleh itu, urusan perpindahan Liverpool pada Januari mungkin akan berakhir. Dari segi mana dua pemain boleh diketepikan, Klopp boleh memotong Adrian dan hanya mempunyai dua penjaga gol senior di Alisson dan Caoimhin Kelleher. Yang terakhir tidak akan dipotong, kerana dia dikelaskan sebagai terlatih kelab.

Dan jika Alisson atau Kelleher mengalami kecederaan, Klopp sentiasa boleh memanggil penjaga gol Senarai B untuk menggantikan. Itu masih menyebabkan seorang pemain senior dalam bahaya kehilangan pemain. Lelaki yang akan duduk di belakang mungkin Nat Phillips, yang dikelaskan sebagai pemain terlatih persatuan dan bukannya pemain terlatih kelab selepas menyertai Liverpool dari Bolton berusia 19 tahun.

Potensi peninggalan lain termasuk pemain tengah yang cedera Arthur Melo – kerana dipercayai pinjamannya dari Juventus boleh ditamatkan – atau mencederakan penyerang Luis Diaz. Nampaknya sangat tidak mungkin yang terakhir akan ditinggalkan, walaupun dia masih mengalami kecederaan lutut.

Liverpool mesti memutuskan skuad Liga Juara-Juara mereka selewat-lewatnya pada 2 Februari. Mereka menentang juara Eropah, Real Madrid dalam pusingan 16 terakhir pertandingan – ulangan perlawanan akhir musim lalu.

Skuad Liga Juara-Juara berpotensi Liverpool

Penjaga gol : Alisson Becker, Caoimhin Kelleher (dilatih kelab)

Pertahanan : Joe Gomez (dilatih kelab), Virgil van Dijk, Ibrahima Konate, Kostas Tsimikas, Calvin Ramsay, Andy Robertson, Joel Matip, Trent Alexander-Arnold (dilatih kelab)

Pemain tengah : Fabinho, Thiago Alcantara, James Milner (dilatih persatuan), Naby Keita, Jordan Henderson (dilatih persatuan), Alex Oxlade-Chamberlain (dilatih persatuan), Arthur Melo

Penyerang : Roberto Firmino, Mohamed Salah, Cody Gakpo, Diogo Jota, Luis Diaz, Darwin Nunez, Fabio Carvalho (dilatih persatuan)

Senaraikan pemain B : Harvey Davies, Isaac Mabaya, Luke Chambers, Curtis Jones, Harvey Elliott, Stefan Bajcetic, Dominic Corness, Kaide Gordon, Melkamu Frauendorf

SUMBER: mirror.co.uk

Related Posts

‘Insane’ Tiger Woods Accusation From Open Championship Commentator Leaves Fans Demanding Punishment

Tiger Woods has been a major talking point ahead of the 2024 Open Championship at Royal Troon, with former pros and pundits alike questioning the 48 year old’s…

Rory McIlroy shot leaves golf fans in awe after using his club backwards at BMW PGA

Rory McIlroy is back in action at this week’s BMW PGA Championship at Wentworth, and he showed why he is one of the world’s best players when using…

LIV Golf stars discover Ryder Cup fate as PGA explain controversial decision

The PGA of America have explained that LIV Golf players will be able to compete on Team USA at next year’s Ryder Cup where they will host the…

“Shirtless” Tiger Woods Impressed Mark O’Meara & Friend Once With His Surprising Display of Talent

What do you think about the bond between Tiger Woods and Mark O’Meara? O’Meara calls him “little brother” meanwhile they have also played alongside him for years. While…

Scottie Scheffler follows in Tiger Woods’ footsteps after caddie decision

Masters champion Scottie Scheffler has won more than $62 million in prize money alone this year – with his caddie Ted Scott needing an accountant due to his…

Rory McIlroy Ends Alleged Beef With Tiger Woods by Protecting Him From ‘Greed’ Allegations

The golf world has no shortage of topsy-turvy news right now, especially with the $3B merger looming over. As the PGA Tour-PIF merger talks have taken a contentious…